zaterdag 25 oktober 2014

Pastinaakbroodjes die je warm maken vanbinnen!


Soms heb ik zo'n ontzettende zin in broodjes. Hoewel ik 'brood', zoals ik het m'n hele leven eigenlijk kende enkele maanden geleden bewust van m'n menu schrapte, kan ik nog steeds duizelen van de geur van een versgebakken exemplaartje. Afgelopen vrijdag maakten mijn collega-juffen op school verse pompoensoep -oh ja, dat recept hebben jullie nog tegoed!-, met vers gebakken wit brood. Mijn neus krulde toen ik door de gangen liep. Toen ik dat verse broodje ook nog eens eigenhandig in sop-klare stukken sneed en de fijne textuur -je weet wel, je knijpt en je voelt gewoon dat het zou smelten in je mond- ontdekte, was ik bijna boos op mezelf. Gelukkig had ik die avond thuis een waanzinnig -goddelijk- alternatiefje dat stond te wachten! Pastinaak-broodjes! Deze lieverds zijn lekker krokant als een versgebakken broodje en laten je huis geuren naar een mengeling van brood en rozemarijn. Oh ja, en ze zijn GEZOND! En hoe! 
Speltmeel, pastinaak, ... en als kers op de taart, de home-made-championnenspread. Maak ze op zondagochtend -ze zijn het lekkerst warm én ze zijn ZO klaar-, als stevige avondhap bij een potje verse soep, of knabbel ze gewoon op als tussendoortje. What-ever-you-want. Als je er maar van geniet! 

Tip! Je kan ze glutenvrij maken door een ander soort meel te gebruiken! Géén probleem!

Ingrediënten: 
- 220g geraspte pastinaak
- 275 g speltmeel (of alternatief)
- 1 koffielepeltje bakpoeder
- 1 eetlepel zeer fijngehakte, verse rozemarijn
- 2 eetlepels ongezoete amandelmelk (of andere plantaardige melk)
- 2 losgeklopte eieren
- 1 theelepel zout 

How to: 
- Verwarm je oven voor op 190°.
- Leg bakpapier op de ovenplaat.
- Meng pastinaak, rozemarijn, meel en zout in een grote kom en maak een kuiltje in het midden.
- Giet de losgeklopte eieren en de melk in het kuiltje.
- Meng de ingrediënten snel door elkaar met een mes, zorg dat je het niet téveel bewerkt.
- Verdeel het deeg in 6 en maak 6 deegballen.
- Kerf de bovenkant in met een mes.
- Leg op het bakpapier.
- Zet ongeveer 25 à 30 minuten in de oven. Tot de broodjes goud-bruin zijn.
- Geniet ervan wanneer ze nog warm zijn! 

Deze broodjes zijn hartig, ze vragen om hartig beleg. Ze zijn trouwens FANTASTISCH om de champignonspread uit te testen. Een beetje ying en yang toch, die twee. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten