dinsdag 26 mei 2015

Handsoffmyfood-manual: #ThePerfectgreensmoothie-guide -Print'emuitenhanghembovenjeblender!-



Oké... Ik beken! Ik was, tot over een week of drie, géén smoothie-fan. Dat is dan ook de reden dat Charlotte de rubriek #Saturdaysmoothie telkens tot een perfect einde bracht, terwijl ik er het liefst ver vanaf bleef.
Niet dat ik er niet van hou, maar ik begreep het gewoon niet. Soms mislukten mijn smoothies, en werden het bruine, dikke papjes. Of, had je een waterig bodempje en een dikke laag pulp die er bovenop dreef...Of ze waren zoet. Zo zoet dat ik ervan duizelde. En telkens... had ik een half uur later honger!
Kortom, voor deze Handsoffmyfoodie was het maken van een groene smoothie echt een ramp. Maar, ik begrijp het nu. Ik begrijp het nu echt helemaal.... Ik maakte er een handig overzichtje van, en dat hangt nu gewoon, aan m'n keukenmuur!


Je kan er niet omheen. Smoothies zijn hipper dan hip, want, ze zijn geweldig gezond. Of, dat zouden ze toch moeten zijn. Maar dan heb je wel enkele basisregeltjes nodig, waar je je aan moet houden. Néé, je hoeft er géén superfoods in te kieperen -dat mag uiteraard wel-, maar gewoon een handje vol groen maakt dat jouw smoothie knalt van de vitamientjes!  En ja, fruit krijgt een plekje in je sapje, maar niet de hoofdrol

Watch n' learn! 



  1. Kies je basis:
    (1 kopje)
    Neem een plantaardige melk (amandel, hennep, haver, ...).
    Vermijd liefst zoveel mogelijk sojamelk. Het zit boordevol suiker en
    is niet zo milieuvriendelijk. Ook fruitsappen zijn niet zo'n goed idee.
    Vermijd ook water, ze maken je smoothie flets van smaak.
  2. Kies een vetstof:
    (1 eetlepel) Onverzadigde vetten zijn gezond! Je lichaam kan ze niet zelf aanmaken en moet ze dus uit je voeding halen. Kies dus naar smaak voor kokosolie, lijnzaad, pindakaas,
    notenspread of gewoon een halve avocado! Ook kan je hier kiezen voor havermout. Dat maakt'm extra vullend.
  3. Kies (maximum) twee soorten fruit:
    (2 kopjes)
    Fruit is zo necessary in een smoothie, maar niet de hoofdrolspeler. Wees dus
    zuinig en kies maximum 2 soorten. 2 Kopjes is het maximum.
    Een gouden tip is je fruit invriezen in juiste porties. Zo is je smoothie altijd heerlijk fris, en heb je geen ijsblokjes nodig. Ijsblokjes zorgen, net als water, immers voor een fletsere smaak!

  4. Kies je groen!:
    (1 kopje voor de beginners, 2 kopjes voor de echte die-hard #Greenies!)
    Aha! Nu komen we aan de must-haves voor je groene smoothie! Groene groentjes! Ze zijn zo nodig, elke dag, en we eten er echt te weinig van.
    Wees creatief en experimenteer erop los! Kies maximaal 3 soorten groenten, maar vergeet niet dat ook munt, basilicum of peterselie meetellen!
    Voeg bij je spinazie dus ook gerust enkele kruidenblaadjes! #spinachforbreakfast baby!

  5. Laat dat creatieve kookbrein in je los! Opties!
    Voeg naar hartenlust opties toe aan je smoothie. Er zijn twee keuzecategorieën, maar je kan van elke categorie eentje kiezen!
    - Superfoods!
      (1eetlepel is echt voldoende!) Jep, het mag, maar het hoeft niet! Gojibessen,
      macapoeder, spirulinapoeder, RAW-cacaopoeder,...
    - Zoetigheid!
      (1theelepel of 1 stuk) Dat mag ook, maar is echt jouw keuze! Denk aan dadels,
      agave, ahorn, honing,...
    - Spice!
      (naar smaak) Denk aan kaneel, vanille-extract, kardemon, kurkuma, ...







2 opmerkingen: