dinsdag 18 augustus 2015

THE LIFESTYLE: Become a vegetarian? They think it's your biggest 'missed steak'...


In de niet-vlees-en-viseters-kringen praten ze er allemaal over: dé reclamespot van één bepaald merk ´vlees voor tussen de boterham`. Om niet nog meer reclame te maken, zullen we de naam stiekem voor ons houden.

Grote commotie was er de afgelopen dagen in alle veggie/vegan groepen, op sociale media,...Ik dacht eerst dat er fel overdreven werd, tot ik de spot zelf zag... Van lef hebben gesproken!

Wij,veggies, worden er voorgesteld als een soort alternatieve hippie die enkel genoegen nemen met sla, sla, sla en eh... komkommers!  Het meest trieste in deze spot,  is dat er  vanuit gegaan wordt dat vegetariërs/vegans hun kinderen verplichten om ook plantaardig te eten, en dat smaak niet belangrijk is.
Van stereotypes gesproken!
(Even tussen haakjes! Ook bij vegan Lieselotte komen er nog eitjes op de tafel. Voor de kids. Haar zoontje van drie koos vrijwillig om een vleesvrij bestaan, terwijl dochter Roos nog steeds geniet van haar hamburger met frietjes.)

Hadden ze deze reclame ook durven uitzenden met Hindoes die een stukje koe oppeuzelden? Waarschijnlijk niet! Omdat dat een geloofsovertuiging is van hen. Juist ja, zoiets heet racisme en discriminatie. Dat kan je niet maken... Maar waarom is het dan wel oké om onze overtuigingen in twijfel  te trekken?

Wat is het doel van deze reclamespot? Controversie oproepen? Ook slechte reclame is reclame? Dat is misschien wel gelukt in de veggie/vegan kring, maar of wij daar nu direct een pakje vleeswaren van gaan kopen, betwijfel ik!

Ik heb het gevoel dat wij ons steeds moeten verdedigen. Omdat er voor ons geen dieren hoeven te sterven. Omdat wij bewuster met ons voedsel om gaan. Omdat wij luisteren naar ons lichaam.
Zelfs onze eigen grootouders lijken boos op om onze plotse twist of mind.  Ik krijg er alvast een kleiner bordje om uit te eten, groenten vragen om minder plek.

Dus, laat ons nu, voor een keertje even een recht van antwoord houden.
Alsjeblief beste carnivoren, hou  de opmerkingen als: "planten hebben ook gevoelens", voor jezelf en ga ook eens wat meer nadenken!
Iets wat de maker van de reclamespot alvast niet gedaan. Worden wij hier misschien geviseerd om dat ze bang zijn van het steeds opkomende aantal vegetariërs in de wereld? Geen zorgen hoor, wij eten geen vlees of vis dus ook geen mensen. ;D

Wij eten gewoon voedsel waar de mens om voorbestemd is om te eten. En neen, ook onze prehistorische oma's en opa's vingen geen harige mamoet-wezens met hun blote handjes. We hebben geen klauwen -nu ja, toch de meeste mensen niet!- en ook onze snijtanden zijn best triest in vergelijking met pakweg een chihuahua.
Geef toe, een mens kan geen dier vangen en doden zonder hulpmiddelen. Ting, ting, ting: teken van moeder natuur om te zeggen dat wij dit ook niet hoeven te doen misschien ?!


Wat ik hier eigenlijk wil zeggen is:
Laat vegetariërs (yes, wij included!) hun ding doen, de Handsoffmyfoodies proberen niet onze overtuigingen op te dringen aan iemand. Wij willen iedereen gewoon bewuster maken van het feit dat het leven zonder vlees of vis zeker kan en niet saai hoeft te zijn! -ask Mr. Foodie Nick, de grootste vleesliefhebber allertijden!-;
Wij zijn geen naar patchoeli ruikende, en boomknuffelende hippies. Hoewel we soms misschien wat vreemd uit de hoek kunnen komen. Neen, de nieuwe generatie vegetariërs/vegans zijn alledaagse mensen die er net hetzelfde uitzien en doen als iedereen, alleen dan zonder vlees/vis en eventuele andere dierlijke producten.

Veggies/vegans, waar zijn die handjes? Proud moderne veggies/vegans, laat van jullie horen!


#saynotomeat #veggielife #veganlife  #veggiemaarniethippie

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen