donderdag 29 oktober 2015

FOOD EXPERIMENT: Een artisjok, wat doe ik ermee?!


Enkele weken terug was ik met Lieselotte in bij onze favoriete bioboer. Onze missie: we zullen eens iets nieuws proberen. Na heel wat advies van onze bio-expert ging Lieselotte naar huis met schorseneren en ik met een artisjok.

Lieselotte ging al snel aan de slag met haar aanwinsten en mijn artisjok...bleef maar onderin de koelkast liggen.
Artisjokken zijn supergezond voor je lever en gal en bevatten en hoog aantal antioxidanten, een topproductje dus. Maar hoe maak ik het klaar?


De vele recepten op internet brachten mij niet veel verder, je had er steeds artisjokharten voor nodig uit een bokaaltje. Maar waar zitten die hartjes dan in een verse artisjok en hoe krijg ik ze eruit?!

één van mijn enigste opties was dus, een gegrilde artisjok! Ik dacht deze even snel in de grillpan te gooien en klaar is kees, NOT! Eerst moest ik ze nog in 2 snijden - wat een werkje!- en 30 minuutjes koken. Hierna heb ik ze in een grillpan gebakken aan 2 kanten.

Het zag er mooi uit en rook heerlijk, maar hoe eet je dit stekelig ding nu op? Volgens sommige bronnen kan je bijna alles opeten, het proberen waard dus! Je plukt er een blaadje af, dipt het eventueel in een sausje en eet het blaadje op.
De onderkant van mijn blaadjes waren heerlijk mals en lekker, maar de rest was taai en niet lekker. Helemaal binnen in de artisjok was er een heerlijk zacht en smaakvol stukje, wat spijtig genoeg niet zo groot was.

Het besluit van dit experiment: leuk om naar de kijken zo'n artisjok en de eetbare delen waar super lekker. Maar om de helft te moeten wegsmijten vind ik het nu net wat te prijzig en tijdrovend.

Of heeft er iemand een artisjokreceptje of tips voor mij ;)?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten