vrijdag 26 februari 2016

VEGAN VIBES; Plantbased lasagne with tufy and spinach #ohmygosh #ittakesonehour #20minutespreptime



Ik ben echt verslaafd aan lasagne. Vroeger ging ik helemaal wild voor de Bolognaise-versie, vandaag ben ik echt helemaal in love met alles waar spinazieblaadjes in verwerkt zit. Het enige waar ik echt héél erg tegenop zie? Het maken! Eerst een uur groenten snijden, tomatensaus maken, witte saus kloppen (die me ook wel eens durft te mislukken), een uur in de oven en dan ... eindelijk... is-ie-klaar. 
Neenee, niet echt wat voor deze chaotische ik-haat-afwas-laat-staan-twee-uur-koken-dame. En daarom... daarom wilde ik het anders! En yeha! Het is helemaal gelukt! 
Mijn lasagne bubbelde rustig in de oven en ik... ik genoot van een heerlijk bad-scrub én... het bruinen-zonder-zon-experimentje. Wat trouwens goed afliep. Ik ben nogal gehecht aan m'n tintje, maar met een zwanger buikje is dat moeilijk te behouden. Nu zie ik er tenminste weer een béétje gezond uit! 

Vandaag had ik trouwens dé 12-weken echo. Je weet wel. Bloednerveus word je daarvan. De mythische grens tussen 'alles kan misgaan' en 'opgelucht ademhalen'. Daar was-ie dan. Onze eerste HandsOffMyFood-baby... spartelend, zwaaiend op groot scherm! In topconditie, dat kleintje! 
Ondertussen moet ik het wel blijvend rustig aan doen. Ik heb niet zo'n happy zwanger-verleden. Alle ogen zijn dus gericht op die knapperd in m'n buik. Of die prinses. Want, deze keer, willen we het echt niet weten! Surprise op 8 september! 

Genoeg ge-baby-d! 

Hier komt-ie! 

Ingrediënten 
Vulling: 
- 600g spinazie
- 1 pak tofu
- 1el appelciderazijn
- zout en peper

Saus: 
- 4el speltmeel
- 4el olijfolie
- 3 cups unsweeted almondmilk
- 1el gedroogde oregano
- 1 blik tomaten in stukjes
- 1/3 cup edelgistvlokken
- 1tl knoflookpoeder
- 1tl appelciderazijn 


10 Lasagnevellen op basis van spinazie
2 el edelgistvlokken


How to:
- Verwarm de oven op 180°C.

Voor de vulling:

- Druk het water uit de tofu met een keukenhanddoek. Overgiet de gewassen spinazie kokend water en laat drie minuutjes staan.
- Doe de spinazie in een keukenhanddoek en knijp al het vocht er uit.
- Meng de gebrokkelde tofu met fijngesneden spinazie, appelciderazijn en zout. Zet even aan de kant.

Voor de saus:
- Verhit de olijfolie in een steelpannetje.
- Voeg het speltmeel toe.
- Roer met een klopper tot een roux.
- Voeg beetje bij beetje de melk toe.
- Voeg de overige ingrediënten toe en roer tot de saus een beetje indikt.

De lasagne: 
- Leg een bodempje tomatensaus in de lasagnekom.
- Bedek met lasagnevellen.
- Leg hierop een deel van de tofu-spinazie-mengeling.
- Doe hier weer een beetje saus bij.
- Werk steeds verder naar boven en werk af met 2 el edelgistvlokken.
- Dek de schotel af met aluminiumfolie. 

- Zet 40 minuten in de oven.

Njammie! 

1 opmerking:

  1. Lieselotte, kan je mij alleen de tekst van het recept sturen zodat ik alleen dat kan doorsturen aan iemand? Bedankt hoor! Groetjes O.Terlouw

    BeantwoordenVerwijderen