woensdag 15 juni 2016

Kasha - Matcha Granola #glutenvrij #crispy #vegan #sugarfree



Matchapoeder is zowat het meest spectaculaire in mijn keuken. Het is niet alleen bijna sprookjesachtig en mysterieus, het is ook gewoon best prijzig. Je springt er dus zuinig mee om. Met andere woorden, het staat bovenop de kast en niemand mag het aanraken. Ik heb er nog nooit thee mee gezet, nu ik er zo over nadenk. En dat is toch nog steeds wat 'matcha' oorspronkelijk is.
Het is eerder zo iets wat je hebt, af en toe even stiekem gebruikt en dan opnieuw ver weg bergt, in de hoop dat niemand gemerkt heeft dat er wat verdwenen is. 
Matcha is goed voor je mentale conditie, in deze tijden van examens en studerende mens is het dus gewoon af en toe geoorloofd om een theelepeltje groen poeder ergens overheen te sprankelen, alsof het elfenstof is. Ik deed het over mijn granola. En het was een goed idee. Het was écht een goed plan. 
De granola maakte ik van boekweit, en dat is ook een nieuwtje voor me. Ik had nooit eerder boekweit geroosterd -dan heet het trouwens 'kasha' - om als hoofdingrediënt te gebruiken in een recept. Lekker!

De afgelopen dagen waren erg druk -in mijn hoofd, eerder dan echt-, jullie hadden dus een stevig receptje van me tegoed! Ik hoop écht dat je deze even uittest! You won't regret. Laat met weten of je't lekker vindt! 
Ik doe 'm morgen sowieso op mijn bananenijs! 



Ingrediënten:


- 3 cups boekweit, geroosterd in een droge pan
- 2 cups zaden en noten naar keuze (amandelen, walnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten,
sesamzaad, …)
- 3el kokosolie
- ¼ cup ahornsiroop
- vanillemerg uit 2 vanillestokjes
- een snuifje zout
- 1 cup gedroogd fruit (gedroogde blauwe bessen bijvoorbeeld)
- 2 el matchapoeder

How to:

- Verwarm de oven op 180°.
- Rooster de boekweitkorrels even voor in een droge koekenpan. Je kan ze ook geroosterd kopen,
maar dat hoeft niet!
- Hak de noten grof.
- Meng vervolgens de geroosterde boekweitkorrels met de zaden en noten.
- Meng in een ander kommetje 2 eetlepels kokosolie (gesmolten au-bain-marie) met de ahornsiroop,
het zout en de vanille.
- Meng alles goed onder elkaar (gebruik je handen!)
- Leg een bakvelletje op een ovenplaat en rooster nu in de oven een 45 minuten. Hussel regelmatig
door elkaar.
- Laat afkoelen en strooi er matchapoeder en blauwe bessen door.
- Meng opnieuw.

3 opmerkingen:

  1. Granola met matcha klinkt goed! Ik heb me er nog niet aan gewaagd :) misschien toch maar eens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 45 min? Is dat niet heel erg lang? Ik doe normaal maar 15min voor granola.
    En boekweitvlokken of korrels?
    Groetjes
    Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 45 min? Is dat niet heel erg lang? Ik doe normaal maar 15min voor granola.
    En boekweitvlokken of korrels?
    Groetjes
    Nele

    BeantwoordenVerwijderen