woensdag 27 augustus 2014

Carrot-cheesecake














Ik heb een gruwelijke hekel aan... wortels raspen! Dus... koop ik ze altijd geraspt -ik wéét het-, 'vers' uit het zakje. Nu, zo'n zakje wortels is echt élke keer teveel, dus blijft er een heleboel staan in de ijskast. Om verspilling tegen te gaan, koop ik dus nog zo'n zakje en maak ik er echte carrotcake van. En oh ja, wees maar zeker dat je dat ook zult doen, nadat je dit geproefd hebt! 
Mijn kids zijn er helemaal weg! 

De topping bestaat uit roomkaas/plattekaas, maar je kan er gelijk wat op smeren! 

Ingrediënten: 

  • 350g wortelen 
  • 3 eieren 
  • 200g suiker 
  • 2dl arachideolie (dit lijkt veel... ik weet het)
  • 1tl verse gember, geraspt 
  • 1tl citroenrasp + als garnering op de topping 
  • 150 amandelpoeder (Blancheer amandelnoten, pel ze en hak ze met de keukenmachine in stukjes. De stukjes zijn meer aanwezig in de cake en zorgen voor een super lekkere, knapperige -oh ja- textuur. Poeder volstaat ook, uiteraard). 
  • 200g gezeefde bloem 
  • Snufje zout
  • 3el honing (2el voor het beslag, 1el voor de topping)
  • 200g platte kaas (Kies voor de stevige versie!)
  • 200g roomkaas 
How to: 
  • Schil en rasp de wortelen en zet ze opzij. (Of, doe als ik, koop geraspte wortelen, hak ze waanzinnig fijn in de keukenmachine en spaar tijd uit.)
  • Klop de eieren met de suiker tot een luchtige massa. 
  • Verwarm je oven op 180°. 
  • Voeg de arachideolie beetje bij beetje toe en spatel onder je ei-suikermengsel. 
  • Schep de geraspte worteltjes, gember en citroenrasp er onder. Meng alles voorzichtig door elkaar. 
  • Voeg amandelpoeder, bloem, honing en zout toe en meng tot een homogene massa.
  • Kieper alles in een inox-bakring.  Je bekleedt deze best eerst met bakpapier, de cake is tamelijk fragiel. 
  • Bak 45 minuten op 180° en laat héél goed afkoelen (1 nacht is ideaal). 
  • Roer de plattekaas onder de roomkaas en de honing. 
  • Snij de cake door en bestrijk de binnenkant met het mengsel. 
  • Leg de twee helften weer op elkaar en besmeer nu ook de buitenkant. 
  • Garneer met citroenrasp. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten