maandag 15 september 2014

Superfood! Chia-ontbijt met lekkere pistachenootjes en kersen!


Superfood is hip. Je kan er bijna niet meer omheen. Goji-bessen, tarwegras, chiazaadjes, ... Persoonlijk heb ik ze nog niet allemaal getest, ik koop ze stelselmatig aan (budgettaire redenen, ik vind ze tamelijk duur!), maar ik ben wel steeds erg aangenaam verrast!
Wat zijn die Superfoods nu eigenlijk? En zijn ze echt zo gezond? Uiteraard moet je rekening houden met de marketing-addertjes-onder-het-gras. Zo mag de term 'Superfood' niet meer zomaar gebruikt worden, let steeds goed op wat je nu precies koopt!
Ik sprong na mijn Chia-pudding niet plots over de ontbijttafel en sufte nog steeds een beetje op de trein die ochtend (maar hé, het was ook pas 6u30!). Maar, ik voelde me wel gezond! En, ik had stevig gegeten.  Kwaad kan het dus al zeker niet!
De meeste voedingsmiddelen die we eten bevatten 2 tot 3 gezonde voedingsstoffen. Superfoods bevatten er soms wel 12. En dat in zo een mini-chia-zaadje! Om je een idee te geven: Chiazaad bevat:
  • meer magnesium dan broccoli
  • meer omega-3 vet dan Atlantische zalm
  • meer calcium dan verse melk
  • meer eiwitten van kidney bonen
  • meer selenium dan lijnzaad
  • meer ijzer dan verse spinazie
  • meer kalium dan bananen
  • meer vezels dan zemelen

Dit is sowieso een blijvertje op mijn ontbijt-kaart! Net als overnight-oats is het snel en handig voor een vroeger vogel als ik, je kiepert er om het even wat bij, en geniet van gewoon pure gezondheid in een potje! 

Ingrediënten: 
- 2 à 3el chiazaadjes
- 200ml notenmelk
- noten naar keuze (ik gebruikte pistache)
- 2el honing
- 2el kokosrasp
- vers fruit (ik gebruikte kersen)
- zaadjes (om te garneren) 

How to: 
- Kieper de chiazaadjes in een kommetje, samen met de notenmelk, de honing en de kokosrasp.
- Roer de boel goed door!
- Zet in de ijskast.
- Ga lekker slapen! *Droom even van je chia-zaadjes!*
- Vul een potje met nootjes, lepel er de ondertussen "jelly-chiazaadjes" op en wissel af met een laagje vers fruit.
- Bestrooi bovenaan met vers fruit en eventueel wat zaadjes!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen