zondag 5 oktober 2014

A'dam in een heerlijke veggie/vegan notendop! #culinaireavonturen!

Zenuwen gieren zowat door m'n lijf wanneer ik samen met een collega, Kristel, de trein richting Amsterdam opstap. Hello Holland! Amsterdam is voor mij even onbekend en exotisch als het uiterste zuidelijke punt van Zuid-Afrika. Ik ken er NIETS! Het enige wat ik heb is een verfrommeld papiertje dat ik gisterenavond (nacht) nog uit de printer wist te rukken, met enkele fijne adresjes op, om mijn hongerige toeristen-maag mee te vullen na uren vol wandelen en gefotografeer. 

Vlak voor we de weg volgen richting perron 15 grijpen we nog een smoothie (banaan-kiwi) en een heuse Carrefoursalade mee. Neen, niet meteen de lekkerste lunch maar hé, je moet wat eten wanneer je drie uur op een trein moet doorbrengen!
Kristel dacht aan een appelsientje, hoera! Ik haal een sneetje ontdooid bananenbrood uit m'n tas. Culinair geeft dit uitstapje alvast een gezonde knipoog. 




Nadat we helemaal gesetteld zijn slenteren we rond in het Negen-Straatjes-district. We ontdekken een waanzinnig schattige snackbar 'Toos&Roos', die ik, omwille van de naamsverwijzing naar mijn dochter wel moet uittesten. Kristel gaat voor een sneetje carrotcake, en ik kies voor Marokkaanse Kikkererwtensoep met spinazie en abrikozen. Nog geen vijf minuten later staat een kom dampende, dikke, héérlijke maaltijdsoep voor mijn neus. Ik kan wel huilen. Voltreffer! Hier zit mijn knorrende maag al enkele uurtjes op te wachten! 
Na een muntthee -mét een bus honing waardoor je zelf kan doseren!-, krijgen we een fijne, vriendelijke rekening op onze tafel. Jep, dit betalen we met een glimlach. Fijne middag Toos & Roos! 


Tijdens ons geslenter valt ons oog -uiterst toevallig- op een supermarkt die er erg gezellig uit ziet. Marqt! Bij het lezen van de tekst aan de ingang wéét ik dat ik deze niet kan laten links liggen. Ik neem alvast een winkelmandje mee naar binnen... Quinoa, kikkererwtenmeel, amandelmeel, ghee, kokosolie, rawfood, superfoods, ... Wat ik maar kan dromen, het staat in de rekken. Hoe graag ik ook alles wil meegrabbelen in m'n mandje, ik besef dat ik nog een avondje Amsterdam moet doorkomen en dat dit moeilijk lukt met kilo's extra bagage. Beetje sneu maar... mijn kleine selectie maakt me al héél erg happy! Alweer een reden om snel terug naar A'dam af te zakken! 




De volgende dag starten we met een gezonde smoothie in een heerlijk gezellige juicebar. Jay's Juices. Die ontdekte ik gisteren al, maar toen zat m'n buik net vol soep. De affiche met 'superfoods' overtuigt me om binnen een kijkje te nemen. Oh-mijn-hemel. Dit is het smoothie-paradijs! Met rinkelende schelpjes aan het plafond, exotische tekeningen op de muur en de geur van vers fruit lijken we net op een of ander tropisch eiland te vertoeven. Voor mij een schepje chia-zaadjes in m'n carrot-ginger-orange-sapje alsjeblief! 
Vlak voor de vrolijk gekleurde bekers op de toog worden gezet, valt het oog van Kristel op dadelbolletjes. Oh ja, het mag een beetje meer zijn! Goddelijk! Yes! We zijn dag 2 alvast goed begonnen! 






We wandelen verder naar het Anna Frank-huis. Jammer genoeg is dat -wegens een Joodse feestdag- gesloten. Géén nood, er blijkt een bio-marktje vlakbij! Kijk eens aan! Er staat zelfs een raw-foodkraampje. Ik sla een praatje met de verkoopster, vraag wat raad in verband met onze foodblogwedstrijd-opdracht en verlekker me op de RAW-lasagne (hij ziet er niet uit op de foto maar moest zeker niet onder doen voor de doorsnee variant, integendeel!) en de RAW-chocoladecakes. En dan... geef ik toe! En wandel glimlachend verder. Tussendoortje voor deze namiddag? In een super recycleerbaar doosje in m'n hand. Jammie! 



En nu? Op zoek naar dé Vegan-plek in Amsterdam! Vegabond. Ik ben bijna zenuwachtig. En ook niet zo slim... Ik heb namelijk géén extra tas meegenomen naar dit waanzinnige clean-food paradijs! Dit plekje verdient alle erkenning! Naast een ongelofelijke fijne inrichting -wat is het hier gezellig!-, zijn de super behulpzame uitbaters - ik had duizend vragen- , de enorme hoeveelheid vegan-goodies en de heerlijkheid van hun gerechten ongezien! We kiezen een wrap met tempeh en een vegan-brood met tofu en spinazie en delen elk de helft. Ik wandel zéker 10 keer voorbij de propvolle rekken en krijg van de uitbater een snee zachte, verse kokosnoot om even te proeven. Bijna wil ik m'n tent opslaan voor hun deur, maar dan valt m'n oog op hun kookboekenrek en kan ik amper wachten om thuis met mijn nieuwe aanwinst achter m'n potten te staan. Oh heerlijk, ze krijgen zelfs een webshop binnenkort! Welkom Vegan! Welkom Vegabond! Bij deze zijn jullie wereldberoemd in België! 












We slenteren verder richting het Rijksmuseum en genieten nadien van een eerlijke 100% biologische wijn. Slurp! 

Heerlijk! Zeker wanneer je weet dat deze wijn géén lastige ingrediënten bevat die we liever niet zien én slechts 4 euro kost! Slurp! Sluuuuuurp! Bij Albert Heijn! 

Na een lekker aperitiefje -ja, de wijn stijgt al een beetje naar ons hoofd-, nemen we tram 10 richting het Timorplein. Hier vind je Studio K. Een filmhuis inclusief verruuukkellijke resto! We kiezen voor de 100% vegan pastinaak en vullen onze tipsy, hongerige lijven zo mindfull mogelijk. Elke hap lijkt pure hemel. Granaatappelpitjes, bloemkool, pesto, rode peen, truffelchips... Om van te houden. Dat zeggen we de kok ook even persoonlijk. Meneer, een pluim op je hoed! 

Wanneer hij een stoel bijschuift maakt hij zelfs tijd om uitgebreid een winning-pompoen-recept samen te stellen met ons. Hier kom ik nog een keer. Sowieso, want binnen 1 maand is zijn vegan-dessert vernieuwd. Ik zit op de eerste rij! 


Amsterdam? Dé place to be als je houdt van Veggie, Vegan én Raw. Ja, je vindt er ALLES wat je zoekt! Mij zien ze er sowieso terug, héél snel, al was het maar om boodschappen te doen bij Vegabond én Marqt! Nooit geen excuus meer om niet te kunnen weerstaan aan kaaskroketten uit de muur... of toch? ;)















Geen opmerkingen:

Een reactie posten