zondag 23 november 2014

PIMP YOUR RECIPE: Healthy Moelleux -Kan dat?- Yeah! #Netecht #Voordesceptici !


Ik begrijp dat mensen zich soms vragen stellen bij een -bijna- veganistische, healthy en cleane eetgewoonte. "Kan je dan NOOIT meer zondigen?", of "Lukt het??" zijn zowat de meest gestelde vragen.
Ha! Ja, het lukt! En wel om de simpele reden dat ik af en toe serieus uit de bocht ga, liefst met chocolade. Hé, maar wacht even... Chocolade is oké! Zeker als je een cacaogehalte kiest boven de 80%. Enkel voor de durvers, maar ik ben sowieso verkocht! 


Nu had ik gisterenavond een etentje. Maar geen dessert. Mijn bestie 'Kim' suggereerde een moelleux. Ik geef eerlijk toe: De moed zonk me in de schoenen. Oh dear. Een moelleux. Met de beste wil van de wereld, ik kan het niet meer opeten. Het is moeilijk uit te leggen, maar na 3 maanden suikervrij door het leven te gaan, voelt suiker echt als een erg vieze plakkerige stof die je best zo ver mogelijk van je lijf weg houdt. 
Maar moelleux... Je moet het woordje gewoon enkele keren uitspreken. Je kan de chocolade bijna proeven. Het duiveltje in m'n oor riep: DOE HET! Eentje! 
Dan toch maar een authentiek receptje gezocht -Hello Dagelijkse Kost!- ... boter, suiker patsseriebloem.. -Néé!- en dan kwam het idee. Het pimp-your-recipe-idee
Hou je van de moelleux van Jeroen Meus? Prima, maar dit is gewoon eventjes beter voor je lijf! Met dezelfde maten, maar clean-ingrediënts kan je een genieten van een chocoladecakeje waar -oh ja!- de chocolade uitloopt als je er een hap van neemt. De ghee zorgt voor een echte typische botersmaak en de honing compenseert de bitterheid van de pure 86% cacao-chocolade
Schep er gerust een schepje healthy bananenijs bij (bevroren banaan even blenden tot je een softijs-textuur krijgt) en je hebt gewoon een mega -hier-pak-ik-mee-uit- recept waar iederéén zijn vingers van zal aflikken. 

Een toppertje! En wees maar zeker dat je denkt "Hands Off My Food!"

Ingrediënten: 
- 100g donkere chocolade (Ik gebruikte 50g van de 86%-cacao en 50g van de 100% cacao. 
  Dit is enkel voor de echte die-hards, anders hou je het best bij 86%)
- 110g ghee (te koop bij o.a. Albert Heijn)
- 100g honing
- 50g speltmeel
- 4 eieren (2 volledige eieren + 2 dooiers) 

- Optioneel: rood fruit, bananenijs (zie tip hierboven) 

How to: 
- Verwarm de oven voor op 210°

- Smelt de ghee en de donkere chocolade samen in een kommetje. Meng tot een homogeen geheel.
- Meng de eieren, de dooiers en de honing met een stevige staafmixer.
- Mengt hieronder de speltbloem.
- Voeg het chocolademengsel toe en creëer een homogene massa.
- Vul 4 ramekin-potjes (die je eerst even invet met een restje ghee) met het deeg.
- Zet de cakejes 9 minuten (exact!) in de oven.

Geloof me... You'll like this one! ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten