donderdag 25 juni 2015

WRAAAUWWFOOD: Verrassende tabouléh zonder couscous #GogoMorocco


Mensen onder onze lezers die deze zomer een Noord-Afrikaanse bestemming op 't lijstje hebben staan? Ik niet, maar dat kan mijn enthousiasme voor de Marokkaanse keuken niet drukken. I love it. Lucky me, ik werk in Brussel. De heerlijke food-plekjes komen bijna naar me toe gewandeld. Libanees, Marokkaans, Turks... Als het gaat over wereldkeuken zit je hier écht op de goede plek! 
In ieder geval, je kan er niet omheen. Hoewel de Marokkaanse keuken lekker is, schuilt er ook gevaar in voor je lijn. 
Deze couscous zorg voor een super gezond lunchmenu, waar je zonder enige schroom degelijk van door-eet. 
Schep nog een keer, en nog een keer, en... maak de kom helemaaaaal leeg, want groenten eet je nooit teveel


Een kleine bedenking bij dit gerecht, is dat je er geen high-speed-blender voor nodig hebt, in tegendeel. Ik maakte het met het kleine baby-cookapparaatje dat ergens achter in mijn keukenkasten stond te verslensen. Waarom geen stevige blender? Je wil een couscousstructuur, geen bloemkoolpuree. 

Gebruik gedroogde tomaten die je laat weken in water voor een super gezond effect of droog je tomaatjes zelf in je oven (gedurende 3 uur op 42°) met een heleboel tijm erover heen gestrooid. 
Geen zin in weken of drogen? Een potje uit de winkel volstaat ook, maar spoel even de olie weg. 

Ingrediënten: 
- 1 bloemkool, in kleine roosjes
- 1/2 kopje pijnboompitten
- 3el versgehakte rozemarijn
- een beetje zout
- 1/4 kopje gepelde pistachenoten, gehakt
- 1/2 kopje zongedroogde tomaten, in kleinere reepjes
- 1/2 kopje kalamata-olijven, in ringetjes
- 2 sappige rijpe tomaten, in kleine blokjes
- 1/2 rood pepertje, zeer fijn gehakt
- 4el olijfolie 



How to: 
- Blend de bloemkoolroosjes tot een couscous-structuur, samen met de helft van de pijnboompitten, de rozemarijn, het zout en de olijfolie.
- Meng onder de couscous de overige pijnboompitten, de pistachenoten, de zongedroogde tomaten, de olijf-ringetjes, de tomatenblokjes en de rode peper. 


Klaar en echt... yummie!  


Als je hiervan houdt, hou je misschien ook van


Warme bloemkool-couscous












Snel klaar- saffraan-couscous












Kruidige winterschotel - couscous 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten