zaterdag 19 september 2015

WWRRAAUWW SKINNY SINNER: Raw Fig #vegan Cheesecake! #Herfstintland!



Ja! Nog een raw-taart! Ik ben er gewoon dol op. Niet speciaal om ze op te eten, maar ze vragen om extra oog voor detail. Een raw-taart is pas perfect, als ze ook echt staat te stralen op de tafel. Compleet versierd met toppings en gehakte nootjes. In een fel kleurtje of een pasteltint. Ja, dan pas is een raw-taart op z'n best. 
In de zomer verschenen er hier en daar bosbestaartjes, maar vandaag hou ik het liever herfstig. Met het weer druilerig, grijs en nat... dan moeten het gewoon walnoten en vijgen zijn.

Nu, ik ben niet zo'n handige mie, en voor dit recept kieperde ik wat smaken bij elkaar. Het resultaat was super.
Echt 'vijg' op z'n best. De crust maakte ik van walnoten en gedroogde vijg. Let op, zelfs mijn Vitamix-blender heeft de vijgjes liever klein gehakt dan in grote stukken.
De filling is -zoals het een raw-cake betaamd- gemaakt van geweekte cashewnoten en verse vijg. Ik voegde nog wat gedroogde exemplaren toe, voor een extra smaakje. Hmm! Heerlijk! 

Bodem:
- 1 kopje walnoten
- 20 gedroogde vijgen, zo fijn mogelijk gehakt 
Filling: 
- 3 kopjes geweekte cashewnoten
- 5 gedroogde vijgen, fijngehakt
- 6el havermelk
- 2el bietensap (optioneel voor de kleur)
- sap van 1 citoen
- 1 vanillestokje
- 1 grote eetlepel kokosolie
- 4 verse vijgen

Topping:

- 3 vijgen, in fijne sneetjes
- gehakte walnoot 
How to: 
- Blend de ingrediënten voor de bodem tot een smeuïg geheel.
- Stort uit in een springvorm en druk de bodemlaag stevig aan.
- Eventueel kan je met een kleine deegrol alles mooi egaal rollen.
- Blend de ingrediënten van de filling tot een 'plattekaas-achtig' geheel.
- Stort uit op de crust-laag en smeer mooi egaal uit.
- Versier de taart met de topping... en
- Twee uurtjes de diepvriezer in! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten