dinsdag 2 februari 2016

OH MY OATS: Double Chocolate Cookies! #voordeliefdevanchocolade




Ik heb een heerlijke dochter, weten jullie dat? Ze overlaadt me altijd met zoveel lieve zoentjes dat ik echt een hap uit haar zou kunnen nemen. Ze is, sinds haar geboorte, het lekkerste koekje ter wereld. Lucky me, is ze ook een échte keukenprinses! En koekjes bakken, dat kan ze nu eenmaal echt goed. Ik geef haar wat aanwijzingen, en trots neemt ze de kokosolie, het gemengd lijnzaad en het cacaopoeder uit de kast. Deze meid weet van aanpakken. En moeder kan slechts glimlachend toekijken naar haar Miss Foodie Junior. Liefde. Zoveel als een chocolade-koekje met gesmolten chocolade. 

Deze koekjes zijn trouwens noot-vrij! Yes! Ik wéét dat ik vaak met noten naar jullie oren gooi, maar deze keer probeerde ik me écht een beetje onder controle te houden. De ingrediënten zijn easy, het recept ook. Het geheim is het gebruik van 2 kommen tot het aller- aller- laatste moment! Geef je bakingsoda niet de kans al te werken, want dan is-ie tegen dat hij de oven in moet echt uitgewerkt. 't is een lui ding, die bicarbonaat! 

Dit koekje is zoals een chocolade-crisp-koekje moet zijn. Crispy. Laat ze wel éven afkoelen. Anders zijn ze vooral smeuïg en plakkerig! Dubble-chocolate-cookies hebben naast chocolade stukken ook chocolade in hun deeg. Wa-hauw! Perfect voor mij en m'n kleine meid! 

Ingrediënten: 

Natte bowl: 
- 1 lijnzaadei (1el gebroken lijnzaad en 3el water)
- 1/4 kopje kokosolie
- 1/4 kopje pindakaas
- 1/3 kopje kokosbloesemsuiker
- 1 geprakte banaan
- 1 vanillestokje

Droge bowl: 
- 1/2 tl bakingsoda
- 1/2 tl wijnsteenbakpoeder
- 1/2 tl fijn zeezout
- 3 el raw cacaopoeder
- 1,5 kop havermeel
- 1 - 2 el havermelk indien nodig
- 100g zo donker mogelijke chocolade (liefst + 86%) in stukjes gehakt


How to: 
- Meng de droge ingrediënten tot een relatief homogene massa. Gebruik een vork en géén mixer.
- Meng de droge ingrediënten tot een geheel.
- Meng nu, beetje bij beetje, de droge door de natte ingrediënten en ga na een tijdje met je hand kneden. Eventueel voeg je een inie-minie-beetje melk toe. 
- Rol een worst uit en snij in 16 gelijke stukjes. 
- Kneed balletjes (rollen lukt niet, door de stukken chocolade) en druk plat, op een bakplaat met bakpapier. 
- Bak de boel 13 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C. 
- Voor krokante koekjes moeten ze afkoelen! Als je dat lukt... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten