maandag 25 april 2016

WRAUWWWW SKINNY SINNER: Snickers. Of beter nog. Ijssnickers. Who's in?!



Al zeg ik het zelf, ik ben écht goed bezig de afgelopen weken. Mijn eetpatroon ziet er terug een beetje normaal uit en de zwangerschapsvreetbuien zijn helemaal verdwenen. Maar, zo af en toe... dan sluipt dat kleine ik-heb-zin-in-een-snackje-mannetje op m'n schouder en ga ik op zoek naar lekkers. Ik ben een pindakaasliefhebber, dat hadden jullie ongetwijfeld al héél erg lang door. Maar ook salty-caramel behoort tot mijn ultieme lievelingssnoepje. Pinda en karamel, dat is bijna hetzelfde als ... inderdaad, Snickers! 

Als kind hadden we een klein kruidenierszaakje naast ons huis. Ik liep er elke dag, in de grote vakantie, binnen, om mijn ijssnicker op te pikken. Mijn lichtpuntje in die vreselijk lange vakantie. Dan liet ik hem eventjes ontdooien in het zonnetje, zodat-ie heerlijk smeuïg was. Het was pas later, toen ik de verpakking begon te bestuderen, dat ik ontdekte wat een vreselijk ongezond-ding dit is. En sinds mijn pubertijd, nam ik afscheid, van deze héérlijke lekkernij. 
Tot afgelopen zaterdag, toen kwam hij opnieuw in m'n leven. Salty-caramel, noten én chocolade. In een ijskoud jasje. En het lekkerst is-ie een piepklein beetje ontdooid. 
Je zal zien... you'll love them. 

Ingrediënten: 
Voor de korst: 
- 1/2 cup 100% pindakaas
- 2 el maple-siroop 

- 1 el kokosmeel (hard to find, maar wel handig!) 


Voor de caramel:
- 12 ontpitte dadels, geweekt (weekwater heb je niet meer nodig)
- 1/3 kopje water 

- 1/4 tl zout 
- 1/2 tl vanille-extract 
- 1 el kokosolie 
- 1 klein handje vol Brazilian-nuts, fijngehakt 

Voor de chocolade-coating: 
- 1 el kokosolie
- 200g zeer donkere chocolade, gesmolten (ik gebruikt 99%) 

- 1 el maple-siroop
- 1 el cacaopoeder (raw) 


How to: 
- Meng de ingrediënten voor de korst samen. Rol dit uit tot een rechthoek van ongeveer 0,5cm dik. Zorg voor rechte randen. Zet in de diepvriezer.
- Meng nu de ingrediënten voor de karamel. De noten hou je aan de kant.
- Bestrijk je korst met de karamel en strooi de noten er overheen.
- Zet 30 minuten in de diepvriezer.
- Snij de snickers in 6 repen of 12 mini-bars (handiger!).
- Meng de ingrediënten voor de chocolade. Laat even een béétje opstijven. Te lopende coating kan je nergens voor gebruiken.
- Dompel de bovenkant van de snickers in de chocolade, zet 5 minuutjes in de vriezer en doe hetzelfde voor de bodem.
- Wacht nog 20 minuten vooraleer je alles opvreet! 
Smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten