zaterdag 6 september 2014

SATURDAY SMOOTHIES: The classic

Hier een smoothie, daar een smoothie, smoothies overal. Je kan er niet onderuit smoothies zijn hot en voor mij zijn ze geen hype, maar they're here to stay!

Dan heb ik het natuurlijk niet over de flesje uit de supermarkt, maar gewoon uit je eigen keuken.
Je hebt de versies met enkel fruit en eventueel yoghurt, maar ik wil je laten kennis maken met de GROENE SMOOTHIE.
Het belangrijkste ingrediƫnt van een groene smoothie is groene bladgroente.

Dagelijks zouden we min. 300 gram groenten en 2-3 stukken fruit moeten eten. Ok dat fruit halen nog wel redelijk veel mensen, maar de groenten no way. 

Als er dan toch groenten op het menu staan vergeten we vaak de groene bladgroenten. Groene bladgroenten zijn een belangrijke bron van eiwit, vitaminen, vezels, anti-oxidanten en mineralen.

Ik geef toe als je voor het eerst hoort over spinazie of veldsla drinken klinkt het niet echt uitnodigend. Maar je kan dit opbouwen, begin eerst met veel fruit en een beetje bladgroenten. Ben je de smaak al wat gewoon? bouw dan verder op naar toch zeker 2 handjes vol. Na een tijdje ben je een addict en kan je niet meer zonder.

Groene smoothies lekker, zitten bomvol vitamines en als je er een mooiere huid en meer energie van krijgt is dit toch mooi meegenomen.


 Het enigste wat je nodig hebt om een groene smoothie te maken is een blender. Zelf gebruik ik een staafmixer, maatbeker en citruspers.

Het receptje van vandaag is zeker al bekend bij de gevorderde groene smoothie drinker onder ons. Het is een echte klassieker, iedereen kent hem en hij is zeer eenvoudig. Eigenlijk de BigMac onder de groene smoothies, maar veel gezonder (oh foei, over McDonalds als het over gezonde voeding gaat).

Wat heb je nodig:
voor 2 gewone glazen of gewoon 1 lekker grote portie

  • 1 banaan (liefst bevrozen)
  • 2 sinaasappels
  • 2 handjes spinazie
  • ijsblokjes (als je banaan bevrozen is kan je dit weglaten)
  • blender of staafmixer en maatbeker

How to:

  • Als je de staafmixer gebruikt moet je eerst de sinaasappels persen.
  • Heb je een blender? dan kan je ze eventueel pellen en zo in de blender doen. Dit maakt je smoothie wel veel dikker en als je niet lang genoeg mixt.
  • Doe je sinaasappelsap, spinazie, banaan en ijs te samen in de blender of maatbeker en mixen maar! 

Ben je al verslaafd ;)?





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen