dinsdag 2 september 2014

Verrrukkelijke volkoren fajita's met bruine rijst. Vergeet geen extra lepeltje in de salsa, hij's goddelijk!




Oké, ik moet wel wat bekennen. Ik ben een wereldkeuken-fanaat. Libanees, zoals ik zei, is een van mijn absolute toppers, maar dit, een kruidige mix van paprika's, kip, bonen en salsa kan mij ook echt intens gelukkig maken. Mexicaanse keuken is en blijft er eentje om je vingers -letterlijk- van af te likken!
Oorspronkelijk is een tortilla vooral gemaakt met maïs, maar dit is de gezondere volkorenvariant. Je kan hem overal kopen en hij smaakt net zo goed! 
Ik serveerde het op een grote snijplank, omdat ik dat wel stoer vond staan. Uiteraard kan je er 1001 kanten mee op.
Onder de bruine rijst mengde ik witte en rode bonen, maar hier maak je van wat je lekker vindt! 


Ingrediënten: 
Salsa: 

  • een rode peper (een groot, pittig én vers exemplaar)
  • 2 lente-uitjes 
  • een grote rijpe tomaat 
  • een half bosje koriander (ik ben echt verslaafd aan koriander dus ik kieperde er bijna een heel bosje in...)
  • 2 limoenen 
  • 2el balsamicoazijn 
  • 1el sojasaus 
Fajita's: 
  • 2 paprika's (Als je graag veel groentjes hebt neem je er best meer. Niks lekkerder dan een gegrilde rode paprika om uit de pan te pikken na het eten.) 
  • 1 of 2 rode uien 
  • 400g kippenborstfilet 
  • erg veel paprikapoeder 
  • olijfolie
Rijst & bonen: 
  • 400g gemengde bonen 
  • 1tl komijnzaadjes 
  • 1 verse rode peper 
  • 250g bruine rijst 
  • 1 citroen 
En verder: 
  • volkorentortilla's 
  • magere yoghurt 
  • 20g feta 

How to: 

  • Kook de rijst gaar. 
  • Vul de blender met 1 rode peper (eerst even zaadjes verwijderen), de lenteuitjes, de tomaat, de koriander, sap van 1 limoen, balsamicoazijn én sojasaus. Laat even staan. 
  • Ontpit de paprika's en snijd ze in stukken. Snijd de rode ui in vier en gooi dit alles samen in een grillpan. Strooi er zout en peper over en laat even schroeien rondom. 
  • Leg de kippenfilets op een snijplank, strooi er peper, een snuifje zout en vooral erg veel paprikapoeder op. Bak de kippenfilets klaar in een pan. 
  • Laat de bonen uitlekken, doe ze met het komijnzaad en een hele Spaanse peper in een pan en keer ze regelmatig om, tot ze duidelijk 'gaar' zijn. 
  • Terug naar de blender, pureer wat er in zit tot een smeuïge massa. 
  • Kieper de rijst samen met het sap van 1 citroen bij de bonen en warm goed op. 
  • Schep de gegrilde groenten op een snijplank (iets anders voldoet uiteraard ook) en verwarm de tortilla's in de grillpan. 
  • Snijd de kip in reepjes en leg ze op de groenten. 
  • Marmer de groentjes met de magere yoghurt. 
  • Bestrooi de hele boel met verkruimelde feta en koriander. 
  • Lik je vingers nu al maar af, je zal het nodig hebben! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten