woensdag 19 november 2014

VEGGIE VIBES: Quinoasalade met feta, tuinbonen enmaïskolven! #Peru #Wereldkeuken #Colorsoftheworld


Weinig koks kunnen me helemaal blij maken. Vaak vind ik recepten te moeilijk, te omslachtig en gewoon mission-impossible. Vaak zijn ze nadien zelfs helemaal niet zo lekker of mooi als op de foto en vind ik het zonde van de dure ingrediënten, de chaotische keuken en de verloren tijd. Maar... deze meneer verdient mijn grootste respect. Ik aanschouw hem 's nachts stiekem op een kookkanaal, ben jaloers op z'n kennis van smaken en texturen. Hou ervan hoe z'n keuken leeft. Hoewel hij waanzinnige explosies op een bord tovert -smaak, kleur, wat-je-maar-wil- zijn ze meestal best healthy en clean. Ik heb het over de man die ik in m'n keuken wil. Jamie Oliver

Dit lekkere recept -het is van hem!- is prima te plaatsen in veggie-land, maar ook heerlijk met een stukje geroosterde vis

Ik had eigenlijk nog nooit met verse maïskolven gekookt en kon op veel aandacht van m'n kids rekenen. Na enig zoekwerk vond ik wel wat fijne weetjes over deze gele korrels. Ze bevatten namelijk erg veel vezels. Vezels zijn goed voor onze spijsvertering en daarvan worden we natuurlijk gewoon helemaal blij. Als dat niet helpt, check even het vrolijke gele kleurtje op het bord. Yep, vrolijkheid gegarandeerd met deze Peruaanse schotel! Buen Apetito! 

Ingrediënten: 
- 3 maïskolven
- olijfolie
- 1 rode ui
- 1 grote bos koriander (stelen fijngehakt en blaadjes apart)
- 2tl gemalen komijn
- 2-3 verse rode chilipepers, fijngehakt
- 2 tenen knoflook, fijngesneden
- 200g tuinbonen (uit de vriezer!)
- 220g quinoa
- Geraspte schil en sap van 3 limoenen
- 200g feta
- (optioneel) hete chilisaus 


How to:
- Gebruik een groot mes om de maïs van de kolven te snijden. Doe ze met 125ml water in een blender en maal tot een fijne puree.
- Gier een scheut olie in een pan met antiaanbaklaag en bak de ui en de korianderstelen 10 minuten op een hoog vuur.
- Voeg de komijn, de chilipeper en de knoflook toe. Laat 1 - 2 minuten meebakken.
- Voeg de maïs toe en bak nog 15 minuten mee.
- De maïs moet niet kleuren.
- Kruid stevig af met peper en zout.
- Schep het mengsel in een kom en laat het lauw worden.
- Kook nu de quinoa.
- Meng de quinoa met een eetlepel olijfolie, het limoensap en de limoenrasp. Voeg de tuinbonen toe. Schep goed om.
- Hak de korianderblaadjes.
- Meng alles nu door elkaar.
- Doe het hele stuk feta in de pan en bak hem een beetje bruin aan beide kanten.
- Bedruppel met wat olijfolie en chilisaus.
- Breek de feta in stukken en strooi over de salade. Ook het nat uit de pan (de 'gesmolten' feta) mag over de maïsschotel.
- Bestrooi met nog wat achtergebleven korianderblaadjes.


Geniet van een werelds gerecht! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten