dinsdag 24 februari 2015

SKINNY SINNER: Dadel-chocoladeballetjes #Omdateenpralinneernietaankantypen #Realgirlseatchocolate


Liefste karamel, ik heb een liefde-haatverhouding met jou. Al ben je een van de lekkerste, smeuïgste zoetigheden op onze aardbol... Je bent gemaakt van witte suiker. En, zoals deze fantastische suikertest me daarnet bevestigde, die past echt niet in mijn keuken. 
Maar hé, ik ben een vrouw. Ik hou van chocolade. Liefst de donkerste in z'n soort. Vanaf 86% cacao ben ik geïnteresseerd in dat kleine blokje zwart. Vooral, ja, vooooral als er een healthy karamelvulling in zit. Oh, dat maakt me helemaal vrolijk. 

Deze bolletjes zijn een toevalstreffer. Een ontdekking. En meestal zijn net die ontdekkingen een streling voor je tong. Ook voor die van m'n kinderen trouwens, die er nadat ik binnenkwam na m'n werk, maar m'n jas nog aanhad, voor om m'n benen hingen. "Mag ik een balletje?", euh... Ja, maar wacht nog tot na de soep en de pasta alsjeblief.  

Budgettair is dit niet de meest fantastische samenstelling. Als je wil scoren ga je voor echte Medjoul-dadels en lekkere pure chocolade. Goedkoop? Niet echt. Lekker? God ja. Gimme some! 

Wat heb je nodig?  (Voor 9 balletjes)
- 200g medjouldadels, ontpit en geweekt in kokend water voor 30 minuten
- 1 eetlepel pindakaas, ook hier ga je voor kwaliteit (homemade dus!)
- 1 eetlepel kokosolie
- snufje zout
- 250g pure chocolade (maak hem zo puur als je zelf wil, ik ging voor 100% cacao)



How to: 
- Doe de geweekte dadels in je blender en blend ze tot ze een zachte massa vormen.
- Schraap, als dat  nodig is, de dadels af en toe naar beneden.
- Doe de pindakaas erbij wanneer de dadels zijn veranderd in een pasta.
- Voeg de kokosolie toe en zout om de smaak beter te laten uitkomen.
- Als de pasta te 'creamy' is zet je hem best even in de diepvriezer.
- Rol kleine balletjes (hapklare porties) en zet ze 30 minuten in de diepvriezer. 

- Doe de chocolade in stukjes en smelt au bain marie.
- Haal de balletjes uit de diepvriezer en rol er balletjes van.
- Dompel de balletjes een voor een in de chocolade, leg ze op een bakplaat en zet ze opnieuw in de diepvriezer. De chocolade moet helemaal hard worden om knapperig te zijn, reken toch op een 20 minuutjes. 

- Haal de karamelbolletjes pas uit de vriezer als je ze wil opeten. Ze zijn onmiddellijk smeuïg en 'ready to eat'. 

Je kan ze 2 weken in de vriezer bewaren! 

Smakelijk!!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten