zondag 31 mei 2015

OH MY OATS!: GO RETRO Gebakken appeltjes -op dochters bestelling- met een crumble erboven op -ook mama wil wat!-



Hm... Deze ochtend -om half zeven!- werd deze moeder gewekt door twee overenthousiaste kleuters. "Mamaa, heb je al zin om je tenen uit bed te steken?", vroeg mijn vijfjarige, duidelijk goed uitgeslapen dochter, me. Néén. 
Ik mompelde dat ik er helemaal nog niet klaar voor was, dat ik eerst nog wat snoezeltijd nodig had, maar zij opperde dat ze écht zin had in gebakken appeltjes en dat haar buik grommelde. 
Oké dan. 



Slaperig duwde ik het knopje van mijn koffieapparaat in, en peinsde over de gebakken appeltjes. Ik had zin in amandelnotenspread. In plakkerige ontbijtmomentjes. In het gevoel van een zondagochtend uit mijn kindertijd.  
De geur van koffie prikkelde mijn hersenen. Appeltjes, notenpasta, havermout. Hm. Dat kon wel eens een fijne combinatie worden. "Je moet er wel kaneel bijdoen hé!", riep de eigenzinnige blondie naast me. Ik kon me niet inhouden en knikte goedkeurend -hé, ze wéét echt wat lekker is, die dochter van mij-, "Ja Roos, kaneel. Gebakken appels hebben kaneel nodig.", en ik trek de lade met specerijen open. 
En, als topping zouden amandelschilfers niet misstaan. Ik kreeg misschien net een glimlach op m'n mond. Jah, als er iets kon goedmaken dat ik op een zondagochtend om kwart voor zeven koffie moet zetten, is het wel dat ik een beetje later een volwaardig apple-pie-ontbijt naar binnen mag lepelen. 



Ingrediënten: 
- 4 appels
- 1 hele grote eetlepel notenspread  (recept vind je onder de link) (Je kan ook gewone pindakaas gebruiken!)
- 3 - 4 el havermout
- 1tl kaneel
- een snuif nootmuskaat
- 2el agavesiroop
- 1 glas water 


- (optioneel): rozijntjes, cacaonibs,...

How to: 

- Verwarm de oven op 180° voor. 
- Snij de appelen in twee en verwijder het klokhuis met een meloenlepeltje.
- Meng in de blender de notenspread met de havermout, de kaneel, de nootmuskaat en de agavesiroop.
- Stort alles uit in een kom en kneed er een crumble van.
- Vul de appeltjes met een grote eetlepel crumble. Zet op een hoge bakplaat.
- Vul de bakplaat met een glaasje water, zodat de appeltjes 'in' water staan.
- Bak de boel een twintig minuutjes -tot de appeltjes zacht zijn en de crumble krokant-.
- Geniet, vergeet geen dekentje om rond je schouders te slaan en oh... zorg voor koffie! :) 


Tip! Je kan dit ook als dessertje maken -uiteraard-, met een bolletje ijs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten