woensdag 15 juli 2015

VEGAN VIBES: Stoofpotje met tempeh, veggies en ananas, asian-style!


 
Tempeh, een woord dat voor vele vreemd in de oren klinkt. Ik was het al vaak tegen gekomen in receptjes maar nog nooit uitgeprobeerd, tot nu. Thank god voor een Albert Heijn in de buurt die al dat lekkers in huis heeft!
Tempeh ziet er een beetje vreemd uit omdat het een brok gefermenteerde sojabonen zijn, en die zie je ook echt zitten. Mijn eerste reactie op het uitzicht was : iiiiiiieeeewwww!  Maar na een heerlijke hap was ik overtuigd, het is niet zo zompig als tofu en dus de ideale vleesvervanger.

Een tijdje geleden had ik zin om chinees af te halen en had ik mijn healthy nasi goreng met jullie gedeeld. Nu heb ik dit stoofpotje ontdekt dat er perfect bij gaat of gewoon bij zilvervliesrijst. toeval of lot?!

Lieselotte zit momenteel volop te genieten van Vietnam, maar ik breng een stukje Azië naar jullie ;)

Haal je stokjes maar al boven!

Wat heb je nodig?

  • 150 gr tempeh
  • 1 ui
  • 1/4 ananas ( als het een grote is, bij een kleintje neem je de helft)
  • 1 rode paprika
  • 1 kleine courgette anders een halve
  • 1 pikant pepertje
  • 4 eetlepels sojasaus
  • 2 eetlepels arrowroot poeder
  • 200 ml water

How to?

  • Snij de tempeh in schijfjes en besprenkel met een eetlepel sojasaus.
  • Snij de ui en peppertje fijn.
  • Fruit ze in wat kokosolie en voeg de tempeh erbij.
  • Laat even sudderen, roer af en toe goed rond.
  • Snij de ananas, paprika en courgette in blokjes en voeg deze erbij.
  • Giet de sojasaus erbij en stoof tot de groentjes beetgaar zijn.
  • Voeg het water erbij  en het arrowroot poeder.
  • De hoeveelheid hiervan kan verschillen per merk heb ik al gemerkt dus let goed op! Het is de bedoeling dat je een dikker sausje krijgt.
  • Smakelijk!


Ontvang je geen meldingen van Hands off my Food als wij er iets op posten? Ga dan naar https://www.facebook.com/handsoffourfood en klik op het pijltje naast de 'vind ik leuk'-knop. Hier kan je dan kiezen om meldingen te ontvangen. Zo blijf je steeds op de hoogte van al het nieuws dat
wij delen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten