maandag 19 oktober 2015

BACK TO BASIC: Gepofte kastanjes! #budgetkoken #herfst


Ik zou graag wat meer koken met producten die in het seizoen zijn. Nu koop en kook ik gewoon waar ik zin in heb, want alles is toch bijna het hele jaar door te verkrijgen. Maar dit maakt toch echt wel een verschil voor de vitamientjes en smaak!

Wat is er nu meer in het seizoen dan kastanjes?! Overal vind je deze bruine herfstvruchtjes. Niet alleen onder bomen maar ook massaal plat gereden onder je autobanden of op je dak als je eronderdoor rijdt. Spijtig want kastanjes zijn zo lekker en eigenlijk ook wel veelzijdig.


Lieselotte is er al enkele keren met aan de slag gegaan waardoor ik  begon te watertanden. Zo trok ik dus met dikke jas aan, een grote zak om te verzamelen en zonder handschoen -niet zo slim voor de bolsters!- naar het bos. In plaats van ze te verwerken heb ik gekozen om ze eerst te proeven in hun puurste vorm: gepofte kastanjes.

Dit is echt super lekker als snack, maar kan zeker ook als aardappelvervanger worden de gebruikt. De structuur en smaak zijn bijna hetzelfde vind ik, alleen wat zoeter.

Tip: Kastanjes kan je vaak ook gewoon kopen in de winkel. Maar als je ze zelf raapt zijn je receptjes wel bijzonder budgetvriendelijk!

Wat heb je nodig?

  • Verrassing, verrassing: KASTANJES!

How to?

  • Was je kastanjes en droog ze goed af.
  • Verwarm je oven voor op 200graden en bekleed je bakplaat met bakpapier.
  • Maak insnijdingen in elke kastanje, in een kruisvorm.
  • Zorg ervoor dat je volledig door de schil zit, anders ontploffen ze!
  • Leg de kastanjes met de sneetjes naar boven op de bakplaat.
  • Zet in de oven voor ongeveer 20min.
  • Pel de kastanjes en smakelijk!
  • Je kan ze bestrooien met een beetje zout en de zoetekauwen kunnen er wat rijstsiroop of honing over doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten