maandag 9 november 2015

VEGAN VIBES: Yellow sweet patato curry #makeitcomfy #justgoodfood #liefdevoorpompoenenbataat


Ik heb een voorliefde voor curry. Warm voedsel,  dat nazindert in mijn hoofd. Heerlijk. Hoewel ik de meeste tijd van het jaar vrolijk rond dartel, waren de afgelopen twee weken niet zo prettig. Reden genoeg om troost te zoek in potten, pannen en echte comfort-food.

Tijdens een van mijn dipjes kijk ik vaak naar oudere fotoboeken. Van reizen die al eeuwen geleden lijken. Mijn reis naar India is er eentje waar ik nog steeds met heimwee naar terug kijk. De geur van Garam Masala die doorheen de straten op te snuiven was, door elk keukenraampje naar buiten kwam. Heerlijk. Moest ik de kans krijgen om opnieuw door de zanderige straten te lopen, ik zou m'n neus overal binnen duwen. Want, al stinkt India, naar uitlaatgassen en rottend vlees, zo heerlijk ruikt het in de keukens van de vrouwen. 




Deze Indian Curry is helemaal herfst. Twee vliegen in een klap. Niet echt helemaal fijn om een pompoen uit te breken -don't like.. don't like at all...-, maar het is het wél waard. Vries de overige deeltjes in en maak er een heerlijk pompoensoepje van, bijvoorbeeld. 


Voor 2 tot 3 personen doe je het volgende:

Ingrediënten: 
- 1 gele ui, fijn gesneden
- 2 tenen look, fijn
- 1 pompoentje (kies welke je 't leukste vind... ik ga meestal voor een Butternut, daar kan de schil aan blijven!)
-  2 zoete aardappelen, in blokjes
- 200g broccoli, in kleine roosjes
- 3 grote handen vol spinazie
- 1 blikje kikkererwten, afgegoten
- 300ml kokosmelk
- Kruiden, klaar op je aanrecht: koriander, kurkuma, gember, venkelzaadjes, tijm, chili-vlokken, paprikapoeder, Keltisch zeezout en peper
- Verse kruiden: Koriander, bosuitjes, zwarte sesam

How to: 
- Rooster de ui en de look in kokosolie. Kruid de boel stevig door met je gedroogde kruiden. Stevig. Op z'n Indisch dus.
- Voeg hier gesneden pompoen bij en zoete aardappelen.
- Voeg, na vijf minuten, de kokosolie toe en laat de boel 20 minuten sudderen.
- Doe nu de broccoli, de spinazie en de kikkererwtjes bij het geheel. Laat alles nog evezn vijf minuten samen garen.
- Top de boel af met verse koriander, zwart sesamzaad, chilivlokjes en... kook er -als je wil- nog wat zwarte rijst bij.

Jummie!!! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten