zaterdag 28 november 2015

VEGAN VIBES:Voor mij geen 10.000 luchtballonnen, maar 10.000 smaken op mijn bord met dit stoofje van venkel!


Ik typ dit berichtje al terwijl dit gerecht van volop aan het stoven is. Maar ik ruik, proef en weet gewoon....dit is een toppertje! De geuren, de kleuren en vooral toch wel: de smaken.

Dit receptje is geïnspireerd op eentje dat ik tegen kwam in mijn favoriete tijdschrift. Nee, dit is niet de Flair, Story of Humo maar wel het maandelijks receptenboekje van Albert Heijn. Elke maand doorblader ik dit in alle rust -voor zover ik tot rust kan komen- en haal er inspiratie uit.

Zo kwam ik dit verrukkelijk stoofpotje met zoete aardappel en venkel tegen. Hiervoor kreeg ik al spontaan kokhals neigingen als ik nog maar aan een venkelknol dacht. Maar iets in dit receptje maakte mij er toch nieuwsgierig naar. En ja hoor, het was een voltreffer! Vanaf nu staat de venkelknol veel vaker op mijn menu.


Wat heb je nodig?

  • 2 kleine zoete aardappelen
  • 1 kleine venkelknol
  • 1 rode ui
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 2 eetlepels baharat kruiden ( dit is een kruidenmengeling van: paprika, korianderzaad, zwarte peper, kaneel, komijnzaad, kardemom, ui, knoflook, nootmuskaat, kruidnagels en cayennepeper)
  • 1 cup kikkererwten
  • 2 eetlepels verse munt
  • 1 blik gepelde tomaten
  • 100gr farro
  • 1 handje rozijnen

How to?

  • Kook de farro zoals op de verpakking en voeg in de laatste minuten de rozijnen toe.
  • Snij de aardappel in kleine blokjes.
  • Snij de ui fijn en de venkel in beetgrote stukken.
  • Fruit de ui in de kokosolie en de baharat kruiden.
  • Voeg hierbij de aardappelen en een scheutje water.
  • Laat ongeveer 10 minuten sudderen en voeg de tomaten toe.
  • Laat 15 minuten sudderen, tot de aardappel zacht is.
  • Voeg de venkel en de kikkererwten toe en laat nog enkele minuten sudderen.
  • Serveer met de farro, verse munt en eventueel wat plantaardige yoghurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten