dinsdag 17 mei 2016

VEGAN VIBES: Pasta Puttanesca! Haal Italiê gewoon even in je keuken! #roastedtomatodish




Hoewel de zon ons niet echt vergezelde vandaag, weiger ik nog langer toe te geven aan die donkere wolken. En, hoe haal je meer zomer in je huis dan met heerlijke romige Italiaanse tomatensaus? Voor mij is het een instant-flashback naar onze lekkere maanden in Toscane en Bologna, enkele jaren geleden. De smaak van de zon zit letterlijk in de Mediterraanse keuken. En, als je de zon niet mee hebt -zoals wij dus-, kan je, net als ik, de tomaten gewoon even roosteren in de oven! ;)


Tomaten uit een glazen bokaal zijn prima, maar voor dit recept heb ik een ander idee. Ik kocht zo'n 30 grote kerstomaatjes (die nog aan een trosje hangen) en zette ze even lekker warm in de oven, met wat zout, peper en olijfolie. En die lieve blozende rode bolletjes deden precies wat ik wou, ze werden heerlijk zoet van smaak! Met héél weinig moeite werd deze Tagliatelle alla Puttanesca een hartverwarmend gerechtje op tafel. 


Wist je trouwens dat tomaten niet behoren tot de groente-groep maar eigenlijk onder de fruit-noemer vallen? Om die reden hou je ze beter lekker warm in het zonnetje,  en mijd je ze uit de koelkast. Tomaten houden van zonnestralen, en geven dan pas het beste van zichzelf. Als je eenmaal Toscaanse Pomodoro-tomaten hebt gegeten, blijf je erbij. Dit zijn de heerlijkste dingen die Italië te bieden heeft! -En ze horen niet koud te zijn. Oh nee!-

Wanneer de tomaten uit de oven komen, lekker sappig rood, ruikt je huis zo vrolijk. Dan wandel ik in mijn hoofd even terug door de straten van Lucca, het mooiste stadje dat ik ooit zag, en snuif ik de heerlijke kleine restaurantjes een-voor-een op. Dan weet je al, dit gerechtje wordt fantastisch. Ik vraag me soms af of Italianen ooit ongelukkig zijn. Met hun klimaat, hun kruiden,... Van weinig ingrediënten maken ze verrukkelijk eten. Viva Italia!

Ingrediënten voor 4 personen: 
- 30 medium kerstomaten (géén kleintjes!)
- olijfolie (een gulle scheut)
- zout, peper
- 2 teentjes knoflook
- een basilicumplantje
- 20 zwarte olijven, zonder pit (geen Griekse)
- 1 grote pollepel kookwater van de pasta
- 2 el rode-wijn-azijn
- tien draaitjes chili-vlokken
- peper en zout
- een hand vol hennepzaadjes + 1 el ter garnering
- enkele basilicumblaadjes ter garnering
- 300g volkoren tagliatelle


How to: 
- Rooster alle tomaten (gehalveerd) in de oven op 180°C, gedurende 35 minuten. Besprenkel ze, voor ze de oven in gaan, met een gulle scheut olijfolie, peper en zout.
- Kook ondertussen de pasta enkele minuutjes (maar minder lang dan op de verpakking!)
- Meng in de blender alle tomaten-helftjes (op 12 stukjes na), samen met de  basilicumblaadjes (hou enkele apart voor de garnering), de teentjes look, de zwarte olijven, wat kookwater van de pasta, de rode-wijn-azijn, de chili-vlokken, peper en zout en het hennepzaad.
- Blend tot een gladde saus.
- Giet de pasta af en meng metde saus. Verwarm de boel in een pot en kook de pasta nog even gaat in de tomatensaus. Laat enkele minuutjes rusten.
- Dien op met wat gehalveerde tomaatjes, hennepzaad, enkele blaadjes basilicum. 


Bellissimo! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten