woensdag 18 mei 2016

OH MY OATS: Zoete appels in de oven met quinoa en bessen. Een stukje hemel.


Ik ben een echte appelfanaat. Niet alleen ik trouwens, ook mijn kinderen verslinden er minstens twee per dag. Ik eet ze graag snel snel uit het vuistje, of gewoon lekker warm... gebakken in de oven. Het was héél erg lente, maar met de wat koudere dagen nu, krijg ik een beetje herfst-weemoed. Gebakken appeltjes dan maar.
Het recept op zich is super-simpel om te maken. Je hoeft er weinig voor te kunnen koken. Misschien is mengen wel het enige wat je echt moet doen. 

Neem zoete appeltjes. Ze worden nog zoeter als je ze bakt, dus kunnen we best wat gezonde stuff in ons recept proppen zonder dat m'n kids zeuren. Een eetlepeltje lijnzaad en quinoaflakes, ze merken er niets van.

Maak het geheel extra over-the-top door er gehakte noten aan toe te voegen -ik koos voor pecan- en te serveren met een bolletje bananen-ijs. Je kan ook gewoon een decadent-ontbijtmoment organiseren, waarop deze spetter de hoofdrol heeft. 
Geniet! 

Ingrediënten:
- 6 jonagold-appels, in fijne sneetjes
- 300g bessen (frambozen, blauwe bessen,...)
- 1/4 cup olijfolie
- een snuifje zout
- 1,5 cup quinoa flakes
- 1 cup havervlokken
- 2 el lijnzaad
- 4 el citroensap
- 1 el ahornsiroop
- 1 tl kaneel
- een hand vol pecannoten 
Extra: sojayoghurt, bananenijs, ... Waar je maar van houdt... 

How to: 
- Verwarm de oven voor op 180°C.
- Snij de appel in schijfjes en meng hem met de bessen, de havervlokken en de quinoa.
- Strooi er het lijnzaad over.
- Meng alle natte ingrediënten, samen met het zout.
- Meng natte en droge ingrediënten.
- Hak pecannoten fijn en strooi ze over je schotel.
- Bak het geheel 40 minuten in een voorverwarmde oven. 
- Klaar?  Voeg nog 1 el olijfolie toe en een snuifje kaneel.

Geniet van een veel gezond lekkers op je bord! :) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten