woensdag 18 mei 2016

VEGAN VIBES: Krokant Knäckebröd, helemaal Zweeds. Want we houden van Scandinavisch goed.






Er is iets magisch aan bakken. Vroeger, toen ik nog niet vegan of gezond at, was ik een absolute liefhebber van patisserie. De dag dat mijn eerste roomsoezen lukten, herinner ik me nog glashelder. Van puur plezier at ik ze bijna allemaal zelf op. Heerlijk.
Het fijnste aan bakken volgens mij, is de geur die het in je hele huis verspreidt. Je kan er moeilijk niet blij van worden, toch? Zelfs vandaag, nu ik geen echt brood meer eet, kan ik nog genieten van de geuren van artisanaal gebakken broodjes. 

Vandaag dus geen echt brood-brood, maar een Zweedse variant. Mijn voorliefde voor Zweeds eten is nog vrij recent. Ik ben, denk ik, eerst gevallen op hun interieurs en huizen. Moest ik vandaag de dag de sprong durven wagen om te emigreren, zou het zeker naar de Zweedse kustlijn zijn. De bijna woeste natuur samen met schilderachtige vissersdorpjes. Het lijkt me prachtig. 

Dit broodje ken je sowieso onder de naam "Knäckebröd". Je kan het voorverpakt kopen in de winkel, in mooie rechthoekige vormpjes, met gaatjes in geprikt. Laat je niet misleiden. Echt knäckebröd is heel wat grilliger van vorm. Je maakt het echt in no-time. Enkel de gist moet drie kwartiertjes z'n werk kunnen doen. 






Wees creatief en voeg kruiden toe die je lekker vindt, zoals fijngehakte zongedroogde tomaten, oregano of misschien zelfs olijfjes (in ringen). Ik ging voor een versie met tijm en zaadjes. Heerlijk. 
Besmeer met een overblijfseltje pesto of notenboter. Je zult ervan houden. 








Ingrediënten: 
- 14g instant-gist
- 3dl lauw water
- 1dl volkoren rijstbloem
- 5dl volkoren bloem
- 3el hennepzaad
- 3el pompoenzaad
- 3el zonnebloemzaad
- 2el lijnzaad
- 1el chiazaad
- 1el verse tijm (ik gebruikte citroentijm)
- 1/2tl komijnpoeder
- 2tl zout 

How to: 
- Meng de gist met het lauwe water en zet een kwartiertje aan de kant om te rusten.
- Meng nu, in een keukenmachine of een grote kom de droge ingrediënten en specerijen/kruiden.
- Wanneer de gist een kwartiertje heeft gekregen, meng je hem -met een kneedmachine of met je handen- onder de rest van het deeg.
- Meng 10 minuten. 
- Zet 45 minuten, afgedekt, op een rustig plekje. 
- Verwarm de oven voor op 230° (Je wil krokante, snel gebakken, gouden broodjes).
- Strooi wat speltmeel over je werkblad uit en stort het deeg hier op uit.
- Maak een worst en verdeel in 16 stukjes. 
- Met een deegrol maak je van elk stukje deeg een platte pannenkoek. Gebruik eventueel extra meel als de boel te hard kleeft.
- Rol zo dun mogelijk uit, slechts enkele millimeters.
- Bak de broodjes -in een keer of drie- op een met bakpapier bekleedde bakplaat gedurende 10 minuten. 
- Laat volledig afkoelen -nu worden ze krokant-. 

Besmeer met wat jij het lekkerst vindt! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten