dinsdag 19 mei 2015

VEGAN VIBES: #Raw Broccoli Raisin salade met cashewnotendressing



Vandaag niemand minder dan Mr. Foodie in de keuken. Een easy recept, waar hij zo eventjes mee uitpakt naar een zieke Miss. Foodie. Die heeft haar vitamientjes nodig. Wat ik gisteren al zei. Sprak ik over een weerbots? Hier issie. Miss Foodie ging ten onder aan een overdosis beestjes die kriebelden in haar sinusholtes. Verachtelijk. Maar goed. Gelukkig heb ik een zelfstandige kok in huis die in 3 tellen de heerlijkste, gezondste lekkernijen op de tafel tovert. -Ik ben bloedernstig, zullen we toch even nadenken over die mannenrubriek?-

De situatie is de volgende: De kast is nog steeds kei-leeg. Als kokende moeder van een gezin heb je een verantwoordelijkheid en die is... de leegtes opvullen. Dat lukt moeilijk met een zwaar hoofd. Op twee broccoli-stronkjes na, is alles uitgeput. Oeps. 
Een vriend van me -en van Charlotte- werkt in een soort groentenzaak, tijdens zijn vrije weekends. Op feestjes nam hij vroeger steeds koolsalade mee. Zalig. Broccoli. Knapperig en rauw gedrenkt in mayonaise. Jammer genoeg behoort mayonaise niet meer echt tot onze clean-eet-gewoonte (m'n billen zijn er blij om), maar het blijft gewoon zo dat het echt een fantastisch lekkernijtje was.
Het idee was dus simpel. Healthy broccoli (weinig anders in huis), want, zoals iedereen weet is dat onze eigenste superfood. Beetje ziek? Eet een broccoli.
Oh ja, en aan verstopte neuzen kan je echt véél doen. Maar mosterd eten, jaaa... dat werkt! 


Hou het zo rauw mogelijk. Zo gaan er weinig vitamines verloren. Watch me, geef me een dag of drie en ik sta weer helemaal klaar. Maar toch ben ik stiekem blij dat Charlotte het morgen dan toch even van me overneemt... -en ik, met een gezonde vitaminesmoothie in de hand, tevreden kijk naar welk lekkers zij tovert-.

Ingrediënten: 
- 2 broccolistronken
- 1 rode ui
- 1 grote hand vol gele rozijnen
- 1 grote hand vol pompoenpitten (groene!)
- dressing (zie hieronder)
- 1tl olijfolie


Dressing:
- 2 kopjes cashewnoten (geweekt)
- 1/3 kop water
- 1,5 el appel cider azijn
- 1 el citroensap
- 1 el agavesiroop
- 1 sjalot, in stukken
- 1 teentje look, fijngehakt
- 1/2tl zout
- 1/2tl Dijon mosterd

How to: 
- Maak de dressing door alles fijn te blenden tot een heel smeuïg geheel. Er mogen géén stukjes meer inzitten;
- Snij de roosjes van de broccoli (hapklaar, geen grote stukken).
- Snipper de rode ui fijn.
- Bak de rode ui enkele minuutjes (niet te lang!) in een hete pan met een beetje olijfolie.
- Voeg de broccoliroosjes toe en roerbak 5 minuutjes. Je doet dit niet om ze te laten garen, maar om ze een beetje lauw te krijgen. Ze mogen dus NIET zacht worden! 

- Zet het vuur af.
- Meng de rozijnen en de pompoenpitten onder de broccoli.
- Meng de dressing onder de broccoli.


Geniet ervan, voor je 't weet moet je zelf weer koken... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten