maandag 23 november 2015

VEGAN VIBES! Whaaauw! Roasted-Pumpkin-gekte! En dat allemaal gebakken in Cacao-bakpoeder (adv.)? Tadaaa... one winterproof-comfort-recipe! #foodlove


Dit is zo'n gerecht waarvan je smaakpapillen zowat exploderen in je mond. Nope, ze weten het niet meer. Past prima bij zo'n impulsieve griet als ik. Zoete, zachte pompoen, pittig limoensap, zoete granaatappel, crispy pompoenpitten, zoute waterkers. Just perfect, net zoals ik het helemaal hebben wil. 
Dit gerechtje lijkt echt een moeilijk spul, maar dat is het niet! Mits wat goed georganiseerdheid is het klaar op 30 minuutjes! Yes, net wat we nodig hebben, niet?! 


Om te beginnen. Het moeilijkste is de pompoen halveren. Knife Sharpening Tricks zijn hierbij absoluut welgekomen. Trouwens, doe dat om de twee dagen een keertje. Hou die kleine mesjes liefst ver uit je buurt en schaf jezelf minstens één  stevig exemplaar aan. Een goed mes hoort niet duurder te zijn dan 50 euro. Dan kan je al heel wat. Mits... het scherp is! 

Anyway. Terug naar onze pompoen. Vandaag mocht ik wat nieuws uittesten! We kregen dit bakpoeder... 

Volgens mij is het dus helemaal de bedoeling dat ik er wat over vertel... Om te beginnen was ik héél erg sceptisch. 100% Plantaardig, dat wel. Maar eh... Volgens mij ligt er een steak in die pan?! Ach ja. Cacaoboter om in te bakken. Volgens mij past in mijn wereld cacaopoeder zelfs in een glaasje water. As long as there is cacao, there is life -aldus, de wereld van Lieselotte-.
Om eerlijk te zijn. Het was een super gebruiksvriendelijk busje. Handige doseerdop, weinig gebruik. Prima. Voor clumsy-ones, zoals ik, is het gewoon fijn om eventjes geen halve fles olie in je pan te kieperen -Oeps, ik had een eetlepel nodig-.
Verder top-bakproductje. Helaas helaas, géén chocoladesmaak op m'n roasted pumpkin. Maar ik had wel een instand-happy-gevoel toen-ie uit de oven kwam! Goudbruin, zalig geroosterd. Just what we wanted! 
Mooi meegenomen, deze lieverd is 100% puur product én vrij van allergenen. Toppie!

Anyway. Dit receptje wil ik echt SCHREEUWEN van de daken. Het is indrukwekkend -ahja, een gevulde pompoen- én gewoon erg lekker! And yeees, they are still one of the best of what the season has to offer. Just like a warm, winterproof huggg!!!


Ingrediënten: 
- 2 kleine pompoenen, gehalveerd, stabiel gemaakt (onderkant gelijk snijden) en ontpit 
- 200g volkoren bulgur (of haver, kamut, spelt, ..) 
- 4 kopjes vegan bouillon 
- 2 teentjes look, fijngenseden
- 2/3 granaatappel, in pitjes 
- 2/3 kopje pistachenoten, fijngehakt
- sap van 1 limoen 
- 1 tl paprikapoeder
- een beetje zout en peper 
- 2 busseltjes waterkers 
- 4el sojasaus (goede kwaliteit, check de ingrediënten)
- 1el geraspte gember 
- plantaardige olie zoals kokosolie, olijfolie of... cacao-olie in poedervorm! ;)
How to: 
- Easy peasy, zet je halve pompoenen met de holle kant naar boven op de bakplaat en overkieper de boel met een beetje vetstof.
- Rooster alles 25 minuten op 200 graden.
- Ondertussen maak je de bulgur. Kook die volgens de verpakking in bouillon. Gebruik water uit de waterkoker en je hebt super snel alles op temperatuur! 
- Doe in een kom apart de geperste look, de granaatappelpitjes, de pistachenoten, het sap van de limoen, de paprikapoeder, een heleboel zout en wat peper.
- Meng alle ingrediënten onder elkaar.
- Was ondertussen de waterkers. Zwier hem droog.
- Doe wat vetstof in een wok en wok de waterkers klein.
- Als hij geslonken is blus je de boel af met wat sojasaus en geraspte gember. 
- Giet de gekookte bulgur af. Meng onder de noten en pitjes. 
- Haal de pompoen uit de oven.
- Vul elke pompoen met het bulgurmengsel. Werk af met waterkers. 
Opgelet! Haal de waterkers met een vork uit de sojasaus. Je 'giet' hem er niet op! 
- Doe de overgebleven saus in een potje en serveer mee op de tafel. Prima voor zoutebekjes! 
- Lekker, chique en klaar in 30 minuutjes! 

1 opmerking:

  1. Amai da's echt keiiiii lekker! Ik nam boekweit ipv bulgur - absolute aanrader. Zelfs mijn (carnivoren) ventje vond het geweldig :-) !!!

    BeantwoordenVerwijderen