dinsdag 12 mei 2015

VEGAN VIBES: Think pink #hummus met rode biet!


De kom-op-tegen-kanker-acties zijn volop bezig! Het lijkt wel of heel België één of andere actie op pootjes heeft gezegd tegen dit monster. Van een heuse fietstocht tot een gezellige juwelenverkoop.

Iedereen is wel eens in aanraking gekomen met één of andere vorm van kanker, via vrienden, familie of misschien zelfs bij jezelf. Ik moet toegeven, ik ben er wel wat een freak in. Zo begint de dermatoloog mijn 2de thuis te worden omdat ik een 'verdacht' vlekje heb gevonden en smeer ik dikke lagen zonnecrème, waardoor ik altijd mijn melkfles-beentjes behoud.
Als ik ergens een knobbeltje voel of mijn buik is eens wat meer opgezwollen is het paniek hier.  

Ik hoop dan ook wat goeds te doen voor mijn lichaam door zo gezond mogelijk te eten. Ok, er is geen sluitend bewijs dat dit allemaal helpt, maar ik waag het er toch op!

Rode biet is daarvoor een echte must-have in je keuken. De geur ervan is nu ook niet mijn favoriet, maar gelukkig maakt zijn zoete smaak veel goed.

We hebben jullie al enkele biet-receptjes voorgeschoteld:

- een heerlijke vegan salade
- smeuïge brownies
- beet-it smoothie
gratin met rode biet


Probeer zeker ook deze think pink hummus! Dip er je rauwe groentjes of groentechips in of smeer op een krokant cracker. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wat heb je nodig?

  • 170 gr gekookte kikkererwten
  • 1 klein teentje look
  • 2 eetlepels tahin (sesampasta)
  • 2 gekookte rode bieten of meer naar smaak
  • 1-2 eetlepels olijfolie
  • Paprikapoeder, peper, zout en citroensap naar smaak.


How to?

  • Mix alles in je foodprocessor tot een egale massa. 
  • Kruidt bij naar smaak.

2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd gewoon rauwe bietjes, ook voor smoothies. Smaakt heerlijk en is gezonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb je zeker gelijk in! Maar ik ben al blij als ik de gekookte versie in de supermarkt vind. De meesten Belgen zijn helaas nog niet zo biet-gericht dat ze het overal verkopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen